Recito Bokutgivning.seKvalitetsalternativet för dig som vill ge ut din bok

Recitoskolan

I vårt nyhetsbrev publicerar vi en serie som vi kallar "Recitoskolan" — lite utförligare beskrivningar av ord och koncept som vi använder oss av.

Recitoskolan del 1: Vad är en försäljningsperiod?

På vårt förlag ger vi ut boken på ditt initiativ. För att du ska känna dig säker så godkänner du allt vårt arbete innan boken går i tryck och vi gör alla utlägg för bokproduktionen. När vi börjar sälja boken så börjar också försäljningsperioden löpa: den är tre månader för en upplaga om 100 exemplar, sex månader för 200 exemplar och nio månader för 500 exemplar. Under försäljningsperioden så är boken tillgänglig för bokhandel, bibliotek och privatpersoner att köpa genom alla kanaler som finns på den svenska bokmarknaden.

Förhoppningsvis så säljer din bok upplaga efter upplaga. Men du tar den ekonomiska risken för utgivningen av din bok genom att du, om det finns exemplar kvar när försäljningsperioden tar slut, köper kvarvarande exemplar till författarens pris. Om alla exemplaren säljer slut så utbetalar vi din vinst och du har inte betalt någonting för utgivningen. Det som är bäst för dig är också bäst för oss: att sälja upplaga efter upplaga efter upplaga till en törstande läsarskara. Men om det inte går riktigt så bra med försäljningen så får vi tillbaka våra omkostnader och kan gå vidare till att hjälpa nästa författare som också vill ge ut sin bok.

Recitoskolan del 2: Hur beräknas bokpriserna?

När vi har fått tillgång till ditt bokmanus och en del uppgifter om dig och din bok (vårt projekthanteringssystem Bookie samlar in allt detta i några enkla steg) så uppskattar vi först så exakt som möjligt hur många sidor det blir i ditt önskade bokformat med rätt marginaler, typstorlek och så vidare. Därefter stoppar vi in uppgifter om format och antal sidor i vår prisuträknare och ut kommer författarens pris, återförsäljarpris och slutkundspris. Men hur är de olika priserna framräknade?

Författarens pris är bokens lägsta pris och syftet med det är att täcka alla omkostnader för utgivningen av boken. I det ingår alltså allt från typsättning och omslag till tryckning. Författaren tar ju den ekonomiska risken för utgivningen av boken genom att man förbinder sig att köpa eventuella kvarvarande exemplar efter en överenskommen försäljningsperiod.

För att skapa återförsäljarpriset (F-pris) så lägger vi den vinst som du som författare önskar per exemplar ovanpå författarens pris. F-pris uppges alltid exklusive moms medan författarens pris är inklusive moms - så det kan bli lite förvirrande.

Slutkundspris (A-pris) är vad en konsument betalar när hen köper boken från en återförsäljare. Varje återförsäljare köper boken från förlaget till F-pris och lägger till en egen marginal för att bilda A-pris. När vi säljer direkt till konsument genom vår egen nätbokhandel så är vårt A-pris 30% högre än F-pris för att subventionera plock, pack och frakt samt betala omkostnader för returer, kreditförluster med mera. Det är vårt A-pris som står i prisuträknaren, alla andra återförsäljare är fria att sätta sina egna A-pris.

Intresserad?

Genom vårt system Bookie kan du ställa frågor, skicka eller ta emot filer och göra val beträffande din bok.

Gå till Bookie

Nyhetsbrev

Kontakta oss

Om du har frågor om bokutgivningen får du snabbt svar om du använder Bookie men du kan förstås också ringa eller maila oss.